Dinsdag 22 Januarie 2013

Laksa Penang (2)




Laksa lagi.... Resepi Laksa Penang ini pernah Kak Noor muatkan dalam blog ini dan boleh dilihat di sini. Cuti-cuti panjang begini dan ketika semua ahli keluarga berkumpul, adalah masa untuk kita memasak untuk sesuatu yang istimewa. yang boleh membangkitkan selera.  Laksa Penang, satu nama hidangan yang telah memang gah di mana-mana sahaja.  Bagi peniaga yang menjual laksa, mereka akan mengguna pakai Laksa Penang sebagai trademark untuk melariskan jualan mereka.  Walaupun kadang-kadang laksa yang disajikan itu sebenarnya bukanlah  Laksa Penang.

Kalau nak makan laksa puas, lebih baik  masak sendiri. Kalau di Kuala Lumpur ini,  memang susah nak dapat taste laksa yang bertepatan dengan citarasa orang Penang.  So... kalau nak makan sedap, kenalah masak sendiri walaupun penyediaannya agak meremehkan juga.  Banyak proses yang perlu dilakukan daripada membasuh ikan, merebus ikan, mengasingkan isi ikan dengan tulang, membuat kuah, mencelur laksa, sehinggalah memotong bahan-bahan ramuan untuk hiasan. Bagi penyediaan laksa kali ini, Kak Noor hanya beli laksa basah di kedai sahaja, jenama Win.  Beratnya 1kg. per pack dan tanpa asid borik dan asid benzoik.

Kak Noor pernah beli laksa di pasar malam dan di gerai-gerai yang berdekatan tetapi tidak memenuhi citarasa.  Ada yang kuahnya cair, ramuan tak mencukupi, dan yang paling tak dapat diterima ialah kuahnya hanyir. Kalau dah hanyir, ke tong sampahlah ceritanya.  Anak-anak Kak Noor pun pandai menilai sama ada kuah laksa hanyir atau tidak.    So.. Kak Noor ingin menasihatkan kalau nak buat kuah laksa, ikan mesti dibasuh bersih dan pastikan ia tidak hanyir ok!



Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Laksa Penang (2)

0 opmerkings:

Plaas 'n opmerking