Maandag 29 April 2013

CUCUR BAWANG UDANG GERAGAU





Menu yang wajib untuk setiap keluarga, tak kira masa dan tempat.  Lebih sesuai dihidangkan untuk minuman petang ketika bersantai bersama keluarga di hujung-hujung minggu dan waktu bercuti. Bila dah ramai-ramai begini, cucur habis satu mangkuk pun tak pernah sedar.  Mata asyik menonton program di TV, tangan mencapai cucur di dalam pinggan, ngap masuk ke mulut satu persatu.  Ada pula teh o panas.  Alahai sedapnya.... 1 kg. tepung gandum kalau buat cucur pun habis ni...




Ingat lagi Kak Noor semasa zaman kanak-kanak, apabila bonda atau nenda  membuat cucur, tak sempat  habis digoreng kesemuanya , satu pinggan telah clear.  Orang tua-tua kata, `tak menang tangan'.  So... nasihat Kak Noor kalau goreng cucur tu, gorenglah kesemuanya sampai habis baharu dihidangkan.  Kalau tidak orang yang kat dapur tu tak dapat makan le...  Apa tidaknya,  kita penat menggoreng kat dapur, orang kat tengah rumah tu dah mula `ngap'.   Nak tinggalkan cucur tu di dalam kuali, takut pula rentung.  So...duduklah  kat dapur menggoreng sampai habis. Lastly makanlah kita sorang-sorang sebab orang-orang tadi dah kenyang.

Bahan-bahan yang digunakan adalah ringkas dan senang diperolehi.  Kak Noor rasa sesiapa sahaja boleh menyediakannya hidangan ini.


Bahan-bahannya:
1/2 kilo tepung gandum
150 gm udang geragau - boleh tambah lagi kalau suka
2 labu bawang besar - dicincang kasar
2 biji cili hijau - dihiris nipis
2 sudu besar susu tepung
1 biji telur
1 sudu kecil serbuk soda bikarbonat
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 kiub ikan bilis Maggi
Daun sup/daun bawang
Garam dan gula
Air suam secukupnya untuk membancuh adunan
Minyak untuk menggoreng

Penyediaannya:
1.  Rendam udang geragau selama lebih kurang 10 minit.  Kemudian basuh sehingga bersih.  Kebiasaannya bila kita rendam udang geragau, pasir akan mendap ke bawah.  Basuhlah berulang-ulang kali sehingga tiada pasir dan toskan.
2.  Di dalam bekas, satukan tepung gandum, udang geragau, cincangan bawang besar, cili hijau, susu tepung, telur, soda bikarbonat, serbuk kunyit, kiub ikan bilis Maggi, daun sup/daun bawng,  garam, dan gula.  Gaul-gaulkannya.
3.  Kemudian masukkan air suam sedikit demi sedikit dan gaul adunan tadi sehingga sebati dan boleh dijemput.
4.  Biarkan 1/2 jam sehingga adunan naik sedikit.
5.  Sebelum digoreng, pastikan adunan digaul rata sekali lagi.
6.  Panaskan minyak di dalam kuali.  Jemput adunan tadi dan goreng sehingga kekuningan.  Memandangkan adunan ini dimasukkan soda bikarbonat, maka tesktur cucur adalah lembut.
7.  Sedap dicicah dengan sos cili thai; manis-manis pedas.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : CUCUR BAWANG UDANG GERAGAU

0 opmerkings:

Plaas 'n opmerking